Storytelling & SEO

Storytelling og SEO

Hvad er SEO?

Inden vi snakker nærmere om hvordan Storytelling kan hjælpe på din hjemmesides SEO, så er det vigtigt at få afklaret hvad SEO er. 

SEO står for Search Engine Optimization (søgemaskine optimering), og er den proces, der afgør hvordan du er placeret på Google, Bing, osv. 

Ideen bagved SEO er at øge mængden og kvaliteten af besøgende til en hjemmeside igennem organiske søgeresultater. 

Hvis man formår at optimere i forhold til Googles og Bings formularer til hvad deres søgemaskine prioriterer, så kan man ende som #1 ved relevante søgeord, og det vil skabe en enorm værdi for din hjemmeside og virksomhed – for hvem begiver sig nogensinde om på side 2 af sine Google-søgninger?

SEO er påvirket af alverdens parametre, og vi vil komme ind på nogle af dem i senere blog-indlæg, men for nu skal vi snakke om hvordan Storytelling hjælper på din SEO. 

Hvordan kan Storytelling styrke din SEO?

Når en fortælling er engagerende, får man lyst til at læse den til ende. Altså er storytelling også et praktisk redskab, når det kommer til SEO, som afgør hvor synlig din hjemmeside bliver på Google.

Årsagen kan findes i de to begreber Dwell Time og Bounce Rate, der begge har stor indflydelse på hvilke hjemmesider, Google smider til tops i søgningen.

  • Dwell Time (dvæletid) er hvor længe, besøgende forbliver på din hjemmeside.
  • Bounce Rate er procentdelen af besøgende, som forlader din hjemmeside efter kun en enkelt sideanvisning.

                                                  Bedre Dwell Time og Bounce Rate

                                             ➚                                                     

                              Flere besøgende                ⟵             Højere prioritering i søgemaskiner

Man vil altså rigtig gerne have en høj Dwell Time og en lav Bounce Rate – for det er den måde, at Googles systemer finder ud af om din hjemmeside er relevant og værd at besøge, og om den dermed skal være noget af det første, folk ser, når de søger på produktet. Hvis det omvendte skulle være tilfældet, vil det blive tolket som, at hjemmesiden er irrelevant og uinteressant, og så vil andre, konkurrerende hjemmesider bliver prioriteret frem for den.

Det gode ved dette er, at når først din Dwell Time er blevet høj og din Bounce Rate er blevet lav, så burde tingene køre i ring – din hjemmeside bliver noget af det første, folk ser når de søger på produktet, hvilket skaber flere besøgende, hvilket forbedrer din hjemmesides Dwell Time og Bounce Rate, hvilket sender hjemmesiden til tops i søgningen, hvilket skaber flere besøgende, og så videre.

Dertil, er det en rigtig god ide, at lave en søgeordsanalyse, således I ved hvilke ord der er gode at bruge til jeres storytelling.

Du skal dog være opmærksom på, at der er mange andre parametre som påvirker din SEO, og derfor er Storytelling ikke et middel til en ende, men kun et værktøj til at forbedre det, samt skabe en bedre relation mellem jer og jeres kunder. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *