Storytelling

Billede med Storytelling, med loading bar nedenunder

Hvad er storytelling?

Storytelling er, sagt ret enkelt, historiefortælling. Mere bestemt er Storytelling en metode, hvormed branding, reklame og andre former for marketing formuleres gennem strukturer, der traditionelt set har været brugt inden for fiktionens verden.

Historier engagerer os som mennesker, de taler til vores emotioner – det vil sige, vores følelser og erfaringer. En god historie skal være relaterbar og engagerende. Vi skal, i et eller andet omfang, kunne se os selv i den, og vi skal blive draget ind i den og have lyst til at se, hvor det hele ender ud henne. Målet med storytelling er at skabe indlevelse og relaterbarhed mellem bruger og brand.

Hvorfor anvende storytelling?

Lad os omformulere spørgsmålet til det, du nok egentligt sidder og tænker: “Hvordan kan Storytelling hjælpe mig med at sælge mit brand?”

For at svare på det, bliver vi først nødt til at se på hvad det egentligt er, der gør, at vi vælger et brand frem for et andet. Er det de hårde, kolde fakta, der styrer showet – eller er det bløde følelser og fornemmelser?

Hjerneforskning indenfor emnet har fundet frem til, at det for hovedparten er vores følelser og erfaringer, der bestemmer vores valg af brand. Den rationelle, objektive del af hjernen har ganske vist også noget at sige, men i sidste ende er det mere følelsesbetonede og subjektive oplevelser, vi vælger ud fra.

Som du nok kan regne ud, betyder det, at storytelling – historierne – er en oplagt mulighed for at engagere dine brugere. Billige priser, statistikker og løfter om høj kvalitet er uden tvivl nødvendige, især på kort sigt. Men for at skabe et stærkt brand, og for at holde fast i kunderne, er det allervigtigste, at de får en relation til det, I sælger – at de får en relation til brandet og vender tilbage til det. Det vigtigste er altså, at dine brugere (så sært som det end lyder) kan se sig selv i dit produkt. Det er her, at storytelling kan gøre forskellen, fordi dens mål er at formidle dit brand igennem relaterbare fortællinger.

Samtidigt forhindrer storytelling også, at din marketing virker for ”sælgende”. Vi hader reklamer – så enkelt er det. Vi hader at blive afbrudt i det vi laver, fordi nogen vil prøve at sælge os et eller andet. Det er her, storytelling kan være til stor hjælp, for den forhindrer netop, at dine reklamer og marketing giver indtrykket af at være reklamer – hvis storytellingen er i orden, får dine brugere ikke indtrykket af at blive udsat for en reklame, men for at opleve en fortælling.

Hvordan laver du god Storytelling?

 

Kend din målgruppe og dit marked

Det absolut vigtigste overhovedet er, at du ved, hvem vi – dit publikum – er, og at du forstår hvad vi ønsker, hvordan vi taler, og hvad vi typisk finder interessant. Det går ikke at du laver den perfekte fortælling for bedstefædre, hvis du laver produkter til teenagepiger. Foretag derfor en rigtig grundig markedsundersøgelse inden du går i gang.

Fang kunderne fra start af

Selv den mest formfuldendte afslutning er fuldstændig ligegyldig, hvis ingen nogensinde når frem til den. Derfor er det helt kritisk at du lige fra første øjekast af har fast om vores opmærksomhed. Vi har travlt, og vi mister hurtigt opmærksomheden, hvis vi føler, at vores tid bliver spildt. Tænk bare på, hvor mange folk der hidser sig op over artikler, som de aldrig har læst, fordi de udelukkende har læst overskriften og så droppet resten. Dermed er det også vigtigt at du giver os et godt helhedsindtryk fra start af, og helst lægger ud med det allervigtigste.

Gør det let at læse

Fat dig i korthed. Det virker.

Gør det spændende

For at fastholde os når vi går ind på din hjemmeside, er det i høj grad vigtigt, at vi hele tiden får lyst til at læse videre – at vi får lyst til at se, hvad den næste underside bringer og hvad den næste video indeholder. Måden, man gør dette på, er ved at skabe en spændende fortælling. Der er masser af berettermodeller som forklarer, hvordan man laver sådan én, og alle er mere eller mindre brugbare, så find én der tiltaler dig, og tag udgangspunkt i den.

Der er yderligere flere simple greb som du kan have i baghovedet, når du laver storytelling – brug af første- og andenperson er med til at inddrage læseren. Brug af humor, cliffhangers og relaterbare hovedkarakterer kan alle være med til at skabe en levende og medrivende fortælling.

Gør det relevant

Vi har ikke meget tid at give af, og vi gider sjældent engagere os med noget, hvis vi ikke føler at det har relevans for os. Tænk dermed over følgende: Hvad er relevant for mine brugere? Hvad taler ind i deres erfaringsrum? Hvad taler til deres verdensforståelse og til de ting de går og tænker over i dagligdagen? Hvad drømmer de om? Hvad er de bange for?

Skil dig ud

De perfekte data sælger ikke nødvendigvis sig selv – derfor er det også vigtigt at du råber højt om dem, og indrammer dem i en fortælling, der gør dem spændende og dermed nemmere at huske. Det kan godt være, at du har nogle undersøgelser, der beviser at jeres produkt er langt bedre end konkurrenternes, men det hjælper ikke, hvis folk ikke kan huske, at det var jer som havde det bedste produkt.

Ram kunden på alle sanser

Spil på flere af vores sanser samtidigt. Fang både øjne, ører og fingre. Når først du har gjort det, kan vi fordybe os rigtigt i dit brand, og dermed husker vi det langt bedre bagefter, når vi vender tilbage til opvasken. Der er mange måder at gøre dette på – eks. ved at inkorporere video, lyd eller musik.

Udfordre dine kunder

En god historie er ikke bare underholdende og spændende – den udfordrer også sine modtagere, og kan endda være med til at ændre deres adfærd og livssyn.

Dette kan også anvendes i markedshenseende – fra de helt små ting, som at få folk til at tilmelde sig dit firmas nyhedsbrev og følge jer på sociale medier, til de store, hvor folk reelt ændrer deres forbrugsvaner og kaster sig over produkter, som de ellers aldrig ville have interesseret sig for.

Brug video

Videoformatet bliver brugt mere end nogensinde før, og det bliver kun mere og mere fremtrædende som tiden går. Vi ser flere og flere og flere videoer, og vi får mere og mere af vores viden og erfaring gennem dem. Brug derfor endelig videoer som en aktiv del af din storytelling.

Aktiver kunderne

Den bedste måde at fange os på, og få os engageret i brandet, er ved at få os ud af rollen som passive modtagere, og i stedet gøre os til aktive deltagere. Nogle klassiske og effektive måder at gøre dette på, er eksempelvis ved hjælp af spil eller quiz.

Lyt til dine kunder

Derudover er det også vigtigt, at du viser os, at du lytter til vores input og forstår, når vi har problemer med dit produkt. Vi som forbrugere bliver langt mere engagerede i dit brand, hvis vi får indtrykket af at vi (i en eller anden forstand) er en del af det, og at vi har vores egen indflydelse på det.

 

Det var alt for denne gang. Vi her fra Storytelling Media håber, at du har kunnet bruge nogle af vores råd og anbefalinger, og er klar til at gå ud og fortælle din virksomheds historie!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *